Wymagania egzaminacyjne z matematyki

 

                    \Wymagania egzaminacyjne dotyczące egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021

 

 

EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z MATEMATYKI

 

 

Ogólne wymagania egzaminacyjne

 

  1. Sprawność rachunkowa.
    1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
    2. Weryfikowanie i interpretowanie otrzymanych wyników oraz ocena sensowności rozwiązania.
  2. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
    1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
    2. Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
    3. Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.

 

  1. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
    1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
    2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.

 

  1. Rozumowanie i argumentacja.
    1. Przeprowadzanie prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, rozróżnianie dowodu od przykładu.
    2. Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
    3. Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii rozwiązania problemu, również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich, które wymagają umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.

 

Szczegółowe wymagania egzaminacyjne

 

  1. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
    1. zapisuje i odczytuje liczby naturalne wielocyfrowe;
    2. interpretuje liczby naturalne na osi liczbowej;
    3. porównuje liczby naturalne;
    4. zaokrągla liczby naturalne.

 

  1. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
    1. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej;
    2. dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe sposobem pisemnym;
    3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową lub dwucyfrową sposobem pisemnym;
    4. wykonuje dzielenie z resztą liczb naturalnych;
    5. stosuje wygodne  dla  siebie  sposoby ułatwiające  obliczenia,  w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia;
    6. porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu;
    7. rozpoznaje liczby podzielne przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100;
    8. rozpoznaje liczbę złożoną, gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa, a także gdy na istnienie dzielnika właściwego wskazuje cecha podzielności;
    9. rozkłada liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze;
    10. oblicza kwadraty i sześciany liczb naturalnych;
    11. stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.

 

  1. Liczby całkowite. Uczeń:
    1. interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej;
    2. porównuje liczby całkowite;
    3. wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych.

 

  1. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
    1. opisuje część danej całości za pomocą ułamka;
    2. przedstawia ułamek jako iloraz liczb naturalnych, a iloraz liczb naturalnych jako ułamek;

 

  1. skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
  2. sprowadza ułamki zwykłe do wspólnego mianownika;
  3. przedstawia ułamki niewłaściwe  w  postaci  liczby  mieszanej,  a  liczbę  mieszaną w postaci ułamka niewłaściwego;
  4. zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie;
  5. zaznacza ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na osi liczbowej;
  6. zapisuje ułamki dziesiętne skończone w postaci ułamków zwykłych;
  7. zamienia ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1000 itd. na ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą (przez rozszerzanie lub skracanie ułamków zwykłych, dzielenie licznika przez mianownik w pamięci lub pisemnie);
  8. zapisuje ułamki zwykłe o mianownikach innych niż wymienione w pkt 9 w postaci rozwinięcia dziesiętnego nieskończonego (z użyciem wielokropka po ostatniej cyfrze), uzyskane w wyniku dzielenia licznika przez mianownik w pamięci lub pisemnie;
  9. zaokrągla ułamki dziesiętne;
  10. porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne).

 

  1. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
    1. dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane;
    2. dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych) lub pisemnie;
    3. wykonuje nieskomplikowane rachunki, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne;
    4. porównuje ułamki z wykorzystaniem ich różnicy;
    5. oblicza ułamek danej liczby naturalnej;
    6. oblicza kwadraty i sześciany ułamków zwykłych i dziesiętnych oraz liczb mieszanych;
    7. oblicza wartość prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;
    8. wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii.

 

  1. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
    1. interpretuje 100% danej wielkości jako całość, 50% – jako połowę, 25% – jako jedną czwartą, 10% – jako jedną dziesiątą, 1% – jako jedną setną części danej wielkości liczbowej;
    2. w przypadkach osadzonych w kontekście praktycznym oblicza procent danej wielkości w stopniu trudności typu 50%, 20%, 10%;
    3. wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;
    4. zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr;
    5. zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona;
    6. oblicza rzeczywistą długość odcinka, gdy dana jest jego długość w skali oraz długość odcinka w skali, gdy dana jest jego rzeczywista długość;
    7. w sytuacji praktycznej oblicza: drogę przy danej prędkości i czasie, prędkość przy danej drodze i czasie, czas przy danej drodze i prędkości oraz stosuje jednostki prędkości km/h i m/s.

 

  1. Potęgi o podstawach wymiernych. Uczeń:
    1. zapisuje iloczyn jednakowych czynników w postaci potęgi o wykładniku całkowitym dodatnim;
    2. mnoży i dzieli potęgi o wykładnikach całkowitych dodatnich;
    3. mnoży potęgi o różnych podstawach i jednakowych wykładnikach;
    4. podnosi potęgę do potęgi.

 

  1. Pierwiastki. Uczeń:
    1. oblicza wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych;
    2. szacuje wielkość danego pierwiastka kwadratowego lub sześciennego oraz prostego wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki np. 1 + √2, 2 − √2.
  2. Tworzenie wyrażeń algebraicznych z jedną i z wieloma zmiennymi. Uczeń:
    1. korzysta z nieskomplikowanych wzorów, w których występują oznaczenia literowe, opisuje wzór słowami;
    2. zapisuje wyniki podanych działań w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych;
    3. oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych;

 

  1. stosuje oznaczenia literowe nieznanych wielkości liczbowych i zapisuje zależności przedstawione w zadaniach w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych;
  2. zapisuje rozwiązania zadań w postaci wyrażeń algebraicznych jak w przykładzie: Bartek i Grześ zbierali kasztany. Bartek zebrał n kasztanów, Grześ zebrał 7 razy więcej. Następnie Grześ w drodze do domu zgubił 10 kasztanów, a połowę pozostałych oddał Bartkowi. Ile kasztanów ma teraz Bartek, a ile ma Grześ?

 

  1. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych. Sumy algebraiczne i działania na nich. Uczeń:
    1. porządkuje jednomiany i dodaje jednomiany podobne (tzn. różniące się jedynie współczynnikiem liczbowym);
    2. dodaje i odejmuje sumy algebraiczne, dokonując przy tym redukcji wyrazów podobnych;
    3. mnoży sumy algebraiczne przez jednomian i dodaje wyrażenia powstałe z mnożenia sum algebraicznych przez jednomiany.

 

  1. Obliczenia procentowe. Uczeń:
    1. przedstawia część wielkości jako procent tej wielkości;
    2. oblicza liczbę a równą p procent danej liczby b;
    3. oblicza, jaki procent danej liczby b stanowi liczba a;
    4. oblicza liczbę b, której p procent jest równe a;
    5. stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, również w przypadkach jednokrotnych podwyżek lub obniżek danej wielkości.

 

  1. Równania z jedną niewiadomą. Uczeń:
    1. sprawdza, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania stopnia pierwszego z jedną niewiadomą;
    2. rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą metodą równań równoważnych;
    3. rozwiązuje równania, które po prostych przekształceniach wyrażeń algebraicznych sprowadzają się do równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą;
    4. rozwiązuje zadania tekstowe za pomocą równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, w tym także z obliczeniami procentowymi;
    5. przekształca   proste   wzory,   aby   wyznaczyć    zadaną   wielkość   we wzorach

 

geometrycznych  (np.  pól  figur)  i  fizycznych  (np.  dotyczących  prędkości,  drogi i czasu).

 

  1. Proporcjonalność prosta. Uczeń:
    1. podaje przykłady wielkości wprost proporcjonalnych;
    2. wyznacza wartość przyjmowaną przez wielkość wprost proporcjonalną w przypadku konkretnej zależności proporcjonalnej, na  przykład  wartość  zakupionego  towaru w zależności od liczby sztuk towaru, ilość zużytego paliwa w zależności od liczby przejechanych kilometrów, liczby przeczytanych stron książki w zależności od czasu jej czytania;
    3. stosuje podział proporcjonalny.

 

  1. Proste i odcinki. Uczeń:
    1. rozpoznaje i nazywa figury: punkt, prosta, półprosta, odcinek;
    2. rozpoznaje proste i odcinki prostopadłe i równoległe;
    3. znajduje odległość punktu od prostej.

 

  1. Kąty. Uczeń:
    1. wskazuje w dowolnym kącie ramiona i wierzchołek;
    2. rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty;
    3. porównuje kąty;
    4. rozpoznaje kąty wierzchołkowe i przyległe.

 

  1. Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie. Uczeń:
    1. przedstawia na płaszczyźnie dwie proste w różnych położeniach względem siebie,  w szczególności proste prostopadłe i proste równoległe;
    2. zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii figur;
    3. stosuje twierdzenie o sumie kątów trójkąta;
    4. zna i stosuje własności trójkątów równoramiennych (równość kątów przy podstawie);
    5. wykonuje proste obliczenia geometryczne, wykorzystując sumę kątów wewnętrznych trójkąta i własności trójkątów równoramiennych;
    6. zna i stosuje w sytuacjach praktycznych twierdzenie Pitagorasa (bez twierdzenia odwrotnego).

 

  1. Wielokąty. Uczeń:
    1. rozpoznaje  i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne,  równoboczne i równoramienne;
    2. rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez;
    3. zna pojęcie wielokąta foremnego;
    4. oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków;
    5. stosuje wzory na pole trójkąta, prostokąta, kwadratu, równoległoboku, rombu, trapezu przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, a także do wyznaczania długości odcinków o poziomie trudności nie większym niż w przykładach:
      1. oblicz   najkrótszą   wysokość   trójkąta    prostokątnego   o    bokach   długości: 5 cm, 12 cm i 13 cm,
      2. przekątne  rombu  ABCD  mają   długości   AC = 8 dm   i   BD = 10 dm. Przekątną BD rombu przedłużono do punktu E w taki sposób, że odcinek BE jest dwa razy dłuższy od tej przekątnej. Oblicz pole trójkąta CDE. (Zadanie ma dwie odpowiedzi).
    6. stosuje jednostki pola: mm2, cm2, dm2, m2,  km2, ar, hektar (bez zamiany jednostek  w trakcie obliczeń);
    7. oblicza miary kątów, stosując przy tym poznane własności kątów i wielokątów.

 

  1. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
    1. znajduje współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie;
    2. rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).

 

  1. Geometria przestrzenna. Uczeń:
    1. rozpoznaje graniastosłupy proste, ostrosłupy (w tym proste i prawidłowe), walce, stożki i kule w sytuacjach praktycznych i wskazuje te bryły wśród innych modeli brył;
    2. wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany i uzasadnia swój wybór;
    3. rozpoznaje siatki graniastosłupów prostych i ostrosłupów;
    4. oblicza objętość i pole powierzchni prostopadłościanu przy danych długościach krawędzi;
    5. oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów prostych i prawidłowych;
    6. oblicza objętości i pola powierzchni ostrosłupów prawidłowych;
    7. stosuje jednostki objętości i pojemności: mililitr, litr, cm3, dm3, m3.

 

  1. Wprowadzenie do kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa. Uczeń:
    1. wyznacza zbiory obiektów, analizuje i oblicza, ile jest obiektów, mających daną własność, w przypadkach niewymagających stosowania reguł mnożenia i dodawania;
    2. przeprowadza proste doświadczenia losowe, polegające na rzucie sześcienną kostką do gry lub losowaniu np. kuli spośród zestawu kul, analizuje je i oblicza prawdopodobieństwa zdarzeń w doświadczeniach losowych.
  2. Odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej. Uczeń:
    1. odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, za pomocą tabel, diagramów słupkowych i kołowych, wykresów, w tym także wykresów w układzie współrzędnych;
    2. oblicza średnią arytmetyczną kilku liczb.

 

  1. Zadania tekstowe. Uczeń:
    1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
    2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisanie informacji i danych z treści zadania;
    3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
    4. dzieli rozwiązanie zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla niego strategie rozwiązania;
    5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu  arytmetyki  i  geometrii  oraz  nabyte  umiejętności  rachunkowe, a także własne poprawne metody;
    6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania np. poprzez szacowanie, sprawdzanie wszystkich warunków zadania, ocenianie rzędu wielkości otrzymanego wyniku.