Zmiany w egzaminie ósmoklasisty – język angielski

 

 

Wymagania egzaminacyjne dotyczące egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021

 

             

EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO

 

W roku szkolnym 2020/2021 wymagania egzaminacyjne dotyczące egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego odpowiadają poziomowi A2 (w skali Europejskiego Systemu

Opisu Kształcenia Językowego).

 

Ogólne wymagania egzaminacyjne

 

  1. Znajomość środków językowych.

Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.

 

  1. Rozumienie wypowiedzi.

Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

 

  1. Tworzenie wypowiedzi.

Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

 

  1. Reagowanie na wypowiedzi.

Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

 

  1. Przetwarzanie wypowiedzi.

Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

             

Szczegółowe wymagania egzaminacyjne

  1. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
    1. człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
    2. miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
    3. edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
    4. praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy);
    5. życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, problemy);
    6. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
    7. zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
    8. podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
    9. kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
    10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
    11. zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
    12. nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych);
    13. świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, ochrona środowiska naturalnego).
  2. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: 1) reaguje na polecenia;
    1. określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
    2. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
    3. określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
    4. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
  3. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e-maile, SMS-y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
    1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
    2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
    3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
    4. znajduje w tekście określone informacje;
    5. rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu.
  4. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. wiadomość,  e-mail, wpis na blogu):
    1. opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
    2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
    3. przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
    4. przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
    5. opisuje upodobania;
    6. wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób; 7) wyraża uczucia i emocje.
  5. Uczeń reaguje w typowych sytuacjach:
    1. przedstawia siebie i inne osoby;
    2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
    3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
    4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
    5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
    6. składa gratulacje, odpowiada na gratulacje;
    7. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
    8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; 
    9. prosi o radę i udziela rady;
    10. pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
    11. ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
    12. wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
    13. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
    14. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
  6. Uczeń przetwarza prosty tekst pisemnie:
    1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach);
    2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
    3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
  7. Uczeń posiada:
    1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym,  z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
    2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
  8. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. poprawianie błędów).
  9. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi,       zastępowanie innym wyrazem,        opis,    wykorzystywanie       środków niewerbalnych).
  10. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).