Wymagania egzaminacyjne z języka polskiego
WYMAGANIA EGZAMINACYJNE
* zawierają wszystkie treści i umiejętności określone w podstawie programowej, które uczeń miał możliwość opanować od klasy IV szkoły podstawowej
*treści i umiejętności zawarte w wymaganiach edukacyjnych są niezbędne dla ucznia przystępującego do egzaminu w roku szkolnym 2020/2021
*zawierają zapisy dotyczące treści podstawy programowej z 2021r. oraz treści zawarte w podstawie programowej z 2017 r. dla klasy VII i VIII
CO ZOSTAŁO ZMIENIONE ?
Ogólny zapis:
Znajomość niektórych gatunków literackich, środków stylistycznych czy gatunków dziennikarskich. Nie zostały również uwzględnione niektóre lektury obowiązkowe wpisane do podstawy programowej z 2017r. dla klas VII i VIII.
KSZTAŁCENIE LITERACKIE I KULTUROWE
CO ZOSTAŁO USUNIĘTE ?
* znajomość gatunków literackich, takich jak: epopeja, sonet, pieśń, pamiętnik, satyra, bajka
* znajomość środków stylistycznych: eufemizm, porównanie homeryckie, apostrofa
* rozpoznawanie gatunków dziennikarskich: felieton, reportaż
* wyodrębnianie elementów składowych widowiska teatralnego, dzieła filmowego i telewizyjnego, znajomość cech charakterystycznych przekazów audiowizualnych
CO OBOWIĄZUJE UCZNIÓW ?
* rozpoznawanie rodzajów literackich i określanie ich cech charakterystycznych
* rozpoznawanie i rozróżnianie: opowiadania, baśni, legendy,powieści, mitów, komedii, fraszki, trenu, ballady, tragedii, wiersza, przysłowia, komiksu
* objaśnianie morału bajki i przesłania baśni
* wskazywanie elementów dramatu jako rodzaju literackiego oraz znajomość pojęcia komizmu i jego rodzajów
* rozpoznawanie: porównania, przenośni, epitetu, wyrazu dźwiękonaśladowczego, neologizmu, inwokacji, symbolu, alegorii oraz określanie ich funkcji
* rozpoznawanie: wersu, zwrotki (strofy), rymu, rytmu, refrenu, wiersza białego
* interpretowanie dzieła sztuki
* charakteryzowanie bohaterów
* określanie tematu tekstu, wyszukiwanie informacji w tekście i odbioru tekstu na poziomie dosłownym i przenośnym
* porządkowanie informacji w tekście, wyodrębnianie wątków i wydarzeń
KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE- CO ZOSTAŁO USUNIĘTE?
* mechanizmy upodobnień fonetycznych
*rodzaje formantów słowotwórczych
* typy wyrazów złożonych oraz skróty i skrótowce
* części mowy: partykuła i wykrzyknik
*rozumienie znaczenia homonimów
* rozpoznawanie rodzajów nazw miejscowych
* wyróżnianie środowiskowych i regionalnych odmian języka
* rozumie i stosowanie zasad dotyczących wyjątków od reguły polskiego akcentu
CO OBOWIĄZUJE UCZNIÓW?
* rozpoznawanie części mowy i części zdania
* rozróżnianie typów wypowiedzeń oraz przekształcanie zdań pojedynczych i złożonych
* znajomość imiesłowów
* podstawowa wiedza z zakresu słowotwórstwa, w tym umiejętność rozpoznawania wyrazu podstawowego, pochodnego i rodziny wyrazów
* mowa zależna i niezależna
* znajomość zasad ortograficznych i interpunkcyjnych
* umiejętność dostrzegania zróżnicowania słownictwa
TWORZENIE WYPOWIEDZI
CO ZOSTAŁO USUNIĘTE?
* różnicowanie środków perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych i określanie ich funkcji
CO OBOWIĄZUJE UCZNIÓW?
* rozpoznawanie manipulacji językowej i przeciwstawianie jej zasad etyki wypowiedzi
TWORZENIE WYPOWIEDZI
CO ZOSTAŁO USUNIĘTE?
* tworzenie spójnych wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: podanie, CV, list motywacyjny, życiorys, dedykacja, życzenia, podziękowanie, wywiad, przemówienie, list oficjalny, sprawozdanie, recenzja, pamiętnik, dziennik
* tworzenie odtwórczego planu wydarzeń
CO OBOWIĄZUJE UCZNIÓW?
* tworzenie spójnych tekstów związanych z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury
* tworzenie spójnych wypowiedzi, takich jak: zaproszenie, ogłoszenie, rozprawka, opowiadanie z dialogiem, opis postaci, przedmiotu, krajobrazu, prosta notatka
* skracanie, streszczanie, rozbudowywanie i parafrazowanie tekstu
* formułowanie pytań do tekstu
LEKTURY OBOWIĄZKOWE
1. Ch. Dickens, Opowieść wigilijna
2. A. Fredro , Zemsta
3. J. Kochanowski, wybór fraszek i trenów ( w tym tren VII i VIII)
4. A. Kamiński, Kamienie na szaniec
5. A. Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część III, Pan Tadeusz
6. Antoine de Saint -Exupery, Mały Książę
7. H. Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik
8. J. Słowacki, Balladyna
9. Wiersze wybranych poetów
Uczeń udzielając odpowiedzi na zadania umieszczone w arkuszu, nadal będzie mógł odwołać się do wszystkich lektur obowiązkowych dla klas VII i VIII, zapisanych w podstawie programowej. Ta sama zasada dotyczy również pisania wypracowań.
BUDOWA ARKUSZA
* mniej niż 22 zadania
Do zdobycia 45 punktów, w tym: 25 punktów za część pierwszą i 20 punktów za wypracowanie
* czas pracy: 120 minut
180 minut dla uczniów ze SPE
* w tematach wypracowań nie będzie wskazana żadna lektura obowiązkowa
WYPRACOWANIE
Tylko dwie fory wypowiedzi:
1. ROZPRAWKA
2. OPOWIADANIE TWÓRCZE
W KAŻDEJ Z NICH UCZEŃ BĘDZIE ODWOŁYWAŁ SIĘ DO DOWOLNEJ LEKTURY OBOWIĄZKOWEJ ZAPISANEJ W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ ( KLASY VII I VIII )