Wymagania egzaminacyjne z języka polskiego

WYMAGANIA EGZAMINACYJNE

 

* zawierają wszystkie treści i umiejętności określone w podstawie programowej, które uczeń miał możliwość opanować od klasy IV szkoły podstawowej

 

*treści i umiejętności zawarte w wymaganiach edukacyjnych są niezbędne dla ucznia przystępującego do egzaminu w roku szkolnym 2020/2021

 

*zawierają zapisy dotyczące treści podstawy programowej z 2021r. oraz treści zawarte w podstawie programowej z 2017 r. dla klasy VII i VIII

 

CO ZOSTAŁO ZMIENIONE ?

 

Ogólny zapis:

Znajomość niektórych gatunków literackich, środków stylistycznych czy gatunków dziennikarskich. Nie zostały również uwzględnione niektóre lektury obowiązkowe wpisane do podstawy programowej z 2017r. dla klas VII i VIII.

 

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I KULTUROWE

 

CO ZOSTAŁO USUNIĘTE ?

 

* znajomość gatunków literackich, takich jak: epopeja, sonet, pieśń, pamiętnik, satyra, bajka

 

* znajomość środków stylistycznych: eufemizm, porównanie homeryckie, apostrofa

 

* rozpoznawanie gatunków dziennikarskich: felieton, reportaż

 

* wyodrębnianie elementów składowych widowiska teatralnego, dzieła filmowego i telewizyjnego, znajomość cech charakterystycznych przekazów audiowizualnych

 

CO OBOWIĄZUJE UCZNIÓW ?

 

* rozpoznawanie rodzajów literackich i określanie ich cech charakterystycznych

 

* rozpoznawanie i rozróżnianie: opowiadania, baśni, legendy,powieści, mitów, komedii, fraszki, trenu, ballady, tragedii, wiersza, przysłowia, komiksu

 

* objaśnianie morału bajki i przesłania baśni

 

* wskazywanie elementów dramatu jako rodzaju literackiego oraz znajomość pojęcia komizmu i jego rodzajów

 

* rozpoznawanie: porównania, przenośni, epitetu, wyrazu dźwiękonaśladowczego, neologizmu, inwokacji, symbolu, alegorii oraz określanie ich funkcji

 

* rozpoznawanie: wersu, zwrotki (strofy), rymu, rytmu, refrenu, wiersza białego

 

* interpretowanie dzieła sztuki

 

* charakteryzowanie bohaterów

 

* określanie tematu tekstu, wyszukiwanie informacji w tekście i odbioru tekstu na poziomie dosłownym i przenośnym

 

* porządkowanie informacji w tekście, wyodrębnianie wątków i wydarzeń

 

KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE- CO ZOSTAŁO USUNIĘTE?

 

* mechanizmy upodobnień fonetycznych

 

*rodzaje formantów słowotwórczych

 

* typy wyrazów złożonych oraz skróty i skrótowce

 

* części mowy: partykuła i wykrzyknik

 

*rozumienie znaczenia homonimów

 

* rozpoznawanie rodzajów nazw miejscowych

 

* wyróżnianie środowiskowych i regionalnych odmian języka

 

* rozumie i stosowanie zasad dotyczących wyjątków od reguły polskiego akcentu

 

CO OBOWIĄZUJE UCZNIÓW?

 

* rozpoznawanie części mowy i części zdania

 

* rozróżnianie typów wypowiedzeń oraz przekształcanie zdań pojedynczych i złożonych

 

* znajomość imiesłowów

 

* podstawowa wiedza z zakresu słowotwórstwa, w tym umiejętność rozpoznawania wyrazu podstawowego, pochodnego i rodziny wyrazów

 

* mowa zależna i niezależna

 

* znajomość zasad ortograficznych i interpunkcyjnych

 

* umiejętność dostrzegania zróżnicowania słownictwa

 

TWORZENIE WYPOWIEDZI

 

CO ZOSTAŁO USUNIĘTE?

 

* różnicowanie środków perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych i określanie ich funkcji

 

CO OBOWIĄZUJE UCZNIÓW?

 

* rozpoznawanie manipulacji językowej i przeciwstawianie jej zasad etyki wypowiedzi

 

TWORZENIE WYPOWIEDZI

CO ZOSTAŁO USUNIĘTE?

 

* tworzenie spójnych wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: podanie, CV, list motywacyjny, życiorys, dedykacja, życzenia, podziękowanie, wywiad, przemówienie, list oficjalny, sprawozdanie, recenzja, pamiętnik, dziennik

 

* tworzenie odtwórczego planu wydarzeń

 

CO OBOWIĄZUJE UCZNIÓW?

 

* tworzenie spójnych tekstów związanych z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

 

* tworzenie spójnych wypowiedzi, takich jak: zaproszenie, ogłoszenie, rozprawka, opowiadanie z dialogiem, opis postaci, przedmiotu, krajobrazu, prosta notatka

 

* skracanie, streszczanie, rozbudowywanie i parafrazowanie tekstu

 

* formułowanie pytań do tekstu

 

LEKTURY OBOWIĄZKOWE

 

1. Ch. Dickens, Opowieść wigilijna

2. A. Fredro , Zemsta

3. J. Kochanowski, wybór fraszek i trenów ( w tym tren VII i VIII)

4. A. Kamiński, Kamienie na szaniec

5. A. Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część III, Pan Tadeusz

6. Antoine de Saint -Exupery, Mały Książę

7. H. Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik

8. J. Słowacki, Balladyna

9. Wiersze wybranych poetów

 

Uczeń udzielając odpowiedzi na zadania umieszczone w arkuszu, nadal będzie mógł odwołać się do wszystkich lektur obowiązkowych dla klas VII i VIII, zapisanych w podstawie programowej. Ta sama zasada dotyczy również pisania wypracowań.

 

BUDOWA ARKUSZA

 

* mniej niż 22 zadania

Do zdobycia 45 punktów, w tym: 25 punktów za część pierwszą i 20 punktów za wypracowanie

 

* czas pracy: 120 minut

                       180 minut dla uczniów ze SPE

 

* w tematach wypracowań nie będzie wskazana żadna lektura obowiązkowa

 

WYPRACOWANIE

Tylko dwie fory wypowiedzi:

1. ROZPRAWKA

2. OPOWIADANIE TWÓRCZE

 

W KAŻDEJ Z NICH UCZEŃ BĘDZIE ODWOŁYWAŁ SIĘ DO DOWOLNEJ LEKTURY OBOWIĄZKOWEJ ZAPISANEJ W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ ( KLASY VII I VIII )